Nieuwe dansvloer voor dienstencentrum Ten Hove

Geplaatst op 26 juni 2012

GENT - Het lokaal dienstencentrum Ten Hove in het Sint-Elizabethbegijnhof wordt gerenoveerd. Het oudste lokaal dienstencentrum van Vlaanderen is veertig jaar oud en krijgt een nieuwe ontmoetingsruimte, cafetaria, terras en onthaalbalie. De vele dansgroepen die Ten Hove gebruiken krijgen een nieuwe dansvloer. Dinsdag werd officieel de eerste steen gelegd voor de ingrijpende renovatie.

De renovatie van Ten Hove lag al een tijdje op tafel, maar bleken nu echt wel broodnodig. "Rolstoelgebruikers ondervonden problemen om het gebouw in te raken", zegt OCMW-voorzitter Geert Versnick (Open VLD). "Daardoor dreigde Ten hove zijn erkenning als lokaal dienstencentrum kwijt te raken."
"Daarnaast waren ook de branddetectie en enkele installaties verouderd. Tegelijk maken we van de gelegenheid gebruik om enkele lokalen praktisch te herschikken. De cafetaria wordt een open ruimte die rechtstreeks uitgeeft op een nieuw aangelegd terras.

Evenwichtsoefening
De verbouwingen zelf moeten heel omzichtig verlopen. Het dienstencentrum is een beschermd gebouw in een beschermde omgeving, het Sint-Elisabethbegijnhof. "Je kan dus niet zomaar alles beginnen uitbreken", zegt Manuel Snauwaert van de dienst Facility Management van OCMW Gent, de projectleider is van de verbouwingen.

“We veranderen Ten Hove volledig van aanzien, maar mét respect voor de eigenheid van het centrum en het historisch kader. Dat is geen evidente evenwichtsoefening."

Ten Hove is één van de drukst bezochte lokale dienstencentra van OCMW Gent. In 2010 kwamen er 1.385 unieke bezoekers over de vloer. Voor zijn werking kan Ten Hove terugvallen op liefst 125 vrijwilligers.